PROBLEME
DAYALI ÖĞRENME (Ahmet KILINÇ Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Biyoloji
Eğitimi Bölümü, Ankara.)
Yapılan araştırmalar, öğrenme sürecine aktif
olarak katılan öğrencilerin daha iyi öğrendiklerini göstermektedir. Bu nedenle
öğrencilere bilginin kaynağı ve bu bilgileri nasıl elde edecekleri, bunları
nasıl değerlendirecekleri ve problemi çözmek için bu bilgiyi nasıl
kullanacakları öğretilmelidir. Bu becerilerin kazandırılmasında probleme dayalı
öğrenme yaklaşımının etkili olduğu
yapılan birçok çalışmada ortaya konulmuştur. P.D.Ö.’de öğrenciler gerçek yaşam
problemleri ve yarı yapılandırılmış problemlerle karşılaşırlar. Öğrenciler
öncelikle öğrenme durumları ve hedefleri ile ilgili yardım alırlar. Daha sonra
çeşitli araştırmalar yapar, bilgilerini paylaşır ve çözümleri tartışırlar.
Öğrenme süreçleri, öğrencilerin birbirlerinden ve öğretmenden aldıkları geri
bildirim ve açıklamalara dayanarak sürekli gözden geçirilir. Bu yaklaşım,
öğrencilerin neyi, niçin öğrendikleri konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlar.
P.D.Ö. doğru uygulandığı takdirde aktif öğrenmenin “kontrollü” bir şekilde
gerçekleşebileceği en uygun yöntemdir. Öğrenciler bu yaklaşımda kendi
kendilerini yönlendirerek gerçek dünya problemlerini çözümlemek için 5-7
kişiden oluşan gruplar halinde çalışır. Öğretmen öğrenme olayında rehber,
yönlendirici, öğrenmeyi kolaylaştırıcı roldedir. Bu yaklaşım, öğrencilerin;
Bilgiyi anlamlandırmalarına, etkili problem çözme becerilerinin gelişmesine, kendi
kendine ve yaşam boyu öğrenme becerisi kazanmalarına, verimli bir işbirliği
geliştirmelerine, öğrenmede iç motivasyonların
gelişmesine ve üretken bireyler olmalarına yardımcı olur. Problem gerçek hayatın içinden seçilir. Problem,
açık ve anlaşılır ifade edilmeli, yalın bir Türkçe kullanılmalıdır. Öğrencilerin
ilgisini çekecek, merak uyandıracak nitelikte ve güncel olmalıdır. Öğrencilerin
yaşına, ihtiyaçlarına ve sahip oldukları deneyimlere uygun olmalıdır. Problemin
tek cevabı veya çözümü olmamalıdır. P.D.Ö. 'nin basamakları:
1. Bulma : Bu basamağı öğretmen
gerçekleştirecektir. Konu ile ilgili öğrencilerin araştırabileceği,
tartışabileceği, kendi öğrenmelerini sağlayacak ve yukarıda özellikleri verilen
kaliteli bir problemi bulması gerekir.
2. Hazırlama : Bu aşamada amaç
öğrencileri desteklemektir. Öğretmen bu basamakta strateji ile ilgili farklı
konularda daha önceden yapılmış örneklere yer verebilir.
3. Karşılaşma : Bu aşamada amaç
öğrencilerin bir şekilde problemle karşılaşmalarını sağlamaktır. Bu nedenle
çeşitli senaryolar geliştirilebilir. Belirli bir film, resim, tiyatro veya rol
oynama gibi gösteriler yoluyla problemin önemine dikkat çekilebilir.
4. Saptama : Bu aşamada öğrencilerin
problem ile ilgili olarak ne bildiklerini veya daha neleri bilmelerinin
gerektiğinin tespit edilmesi gerekmektedir. Bütün bunların yanında öğrencilerin
problem ile ilgili olarak ön bilgileri aktif hale getirilmelidir.
5. Tanımlama : Burada
öğrencilerin yapması gereken problemi kendi cümleleriyle tanımlamasıdır.. Bu
durumda farklı çözüm önerileri gelişecektir.
6. Toplama : Bu aşamada
öğrenciler veri toplama, anlamlandırma, planlama ve uygulama için
desteklenmelidir. Öğrencilere kütüphane ve internet araştırmalarıyla ilgili
bilgiler verilmelidir. Bu basamak zaman açısından en uzun basamaktır
7. Üretme : Bu aşama öğrencilerin
probleme ilişkin çözüm üretmelerini sağlayan bir süreçtir.
8. Tartışma : Öğrenci bu basamakta kendi elde ettiği analizlerini
sınıfa getirir ve gruptaki diğer arkadaşlarının sonuçları ile
karşılaştırır.
9. Kararlaştırma : Etkili bir düşünüş sayesinde her
çözüm önerisinin avantajları ve dezavantajları değerlendirilir. Değerlendirme
neticesinde sonuçlar ortaya konur.
10. Çözümü Sunma : Çözüm
üzerine karar verdikten sonra bu aşamaya kadar nasıl gelindiği hakkında bir
derleme yapılır. Nelerin bilindiği, bunlara neden ihtiyaç duyulduğu, hangi
yönlerin tespitinin kime ne faydası olduğu açıklanır.
11. Rapor Hazırlama : Bu aşamada öğretmen öğrencilerine örnek bir
rapor taslağı hazırlayabilir.
Probleme dayalı
öğrenmenin öğrencilere sağladığı yararlar vardır. Bunlardan bazıları: Bilimsel
metotlar aktif olarak öğrenilir. Problemi
çözme sırasında gerekli olan analiz, sentez ve değerlendirme gibi düşünme becerileri geliştirilir. Problemi
çözme sırasında gerekli olan analiz, sentez ve değerlendirme gibi düşünme becerileri geliştirilir. Öğrencilerin
öğrendiklerini sosyal yaşamlarında kullanma yetenekleri gelişir. Probleme
dayalı öğrenme öğrencilerin “Bu bilgileri niçin öğreniyoruz?”, “Daha sonra bize
ne faydası olacak?”, “Gerçek hayatta kullanabilir miyiz?” şeklindeki sorularına
yanıt getirmiş olur. Öğrenciler arasında iletişimi ve etkileşimi arttırır.
Kaynak: file:///C:/Users/asss/Desktop/akilinc.pdf
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder